Bouw jij mee aan Bedum?

De betekenis van SEO en SEA

Zoekmachinemarketing bestaat uit SEO en SEA. Wat is het verschil? En welke vorm is beter? Lees er hier alles over. 

Het doel van zoekmachinemarketing is om de online zichtbaarheid van ondernemers te vergroten. Er zijn verschillende manieren om dit doel te bereiken. SEO, of SEA. SEO staat voor Search Engine Optimization en SEA staat voor Search Engine Advertising. 

Search Engine Advertising

SEA is een vorm van marketing waarmee je in korte tijd hoge posities in Google kan bekleden. Hierbij betaalt een website eigenaar voor advertentieruimte in zoekmachines als Google. De prijs van deze advertentieruimte wordt bepaald op basis van hoe populair een zoekwoord is. Deze zoekwoorden worden daarom geveild.

Het voordeel van SEA is dat een website direct bovenaan in Google staat. Daarnaast zijn de effecten goed meetbaar. Een nadeel is dat wanneer een website eigenaar stopt met betalen, er geen sprake meer is van een hoge positie. 

Search Engine Optimization

Wat is SEO? SEO omvat het optimaliseren van een website om hoge organische posities binnen de zoekresultaten van Google te verkrijgen. Organische posities zijn onbetaald. Dit houdt in dat Google aan de hand van de kwaliteit van een website de posities bepaald. De kunst van SEO is om een website zodanig te optimaliseren, dat deze op natuurlijke wijze bovenaan in Google komt te staan.

Waarom zijn deze hoge posities zo felbegeerd? Dit komt omdat 28.5% van de zoekers op het eerste organische zoekresultaat klikt. Op positie 10 klikt maar 2.5% van de zoekers. De verschillen zijn enorm. Om meer relevante bezoekers naar een website te leiden, is het dan ook van belang dat een website zo hoog mogelijk staat.

SEO omvat het optimaliseren van een website op het gebied van linkbuilding, content en techniek. Google gebruikt een algoritme om iedere website op deze 3 vlakken te scannen. Dit noem je ‘’crawlen’’. Op basis van deze evaluatie, bepaalt Google op welke positie een website komt te staan. Om zo hoog mogelijk binnen de organische zoekresultaten te komen, moet je dan ook zo veel mogelijk aspecten van de website optimaliseren.

De keuze tussen SEO en SEA hangt af van de doelstelling van een bedrijf. SEA zorgt voor meer naamsbekendheid. SEO zorgt weer voor langdurige posities.

 

Partner bijdrage.

Facebook TwitterLinkedin
­