Het is de laatste jaren steeds duidelijker geworden wat er gedaan wordt met de kleding die niet verkocht wordt. De overgebleven producten worden immers naar enorme afvalbergen gebracht. Hier worden ze verbrand, wat zorgt voor hartstikke grote uitstoten. Dit wordt gedaan doordat het voor veel merken uiteindelijk het goedkoopst is. Het vermaken of doneren van de kleding kost veel werk, energie en mankracht. Met andere woorden, het kost veel geld terwijl het niet een direct resultaat heeft voor de producenten. Door de oude collecties te verbranden zijn de merken dus een stuk eenvoudiger af van hun kleding die niet verkocht is. Helaas kunnen wij hier niet zo veel aan doen. De verantwoordelijk voor overproductie ligt namelijk bij de merken. Zij zijn dan ook de enigen die restkleding kunnen beperken. Toch kun je mogelijk nog wel iets doen. Dit gaat over de uitverkoop, zoals de Eastpak rugzak sale . Hieronder kun je hier meer over lezen.
Wanneer is een handtas of weekendtas uitverkoop niet duurzaam?
Merken gebruiken de sale met name om van hun oude collecties af te komen. Ligt er nog een handtas die niet in het nieuwe assortiment past? In de uitverkoop ermee dus! Door dit te doen hopen de producenten dat de tas of de kledingstukken nu alsnog een eigenaar weet te vinden. Dit zorgt er dus voor dat er ruimte gemaakt wordt voor een nieuwe collectie. Dit is desondanks niet het hele verhaal. Er zijn namelijk ook veel grote merken die de sale gebruiken om te kunnen concurreren met rivaliserende webshops en/of winkels die dezelfde weekendtas of t-shirt verkopen. Onder de zogeheten fast-fashion producenten is er namelijk sprake van een grote prijzenstrijd. De winkel met de laagste prijzen komt hierbij natuurlijk als winnaar uit de strijd. Een keten zonder uitverkoop zal dit naar alle waarschijnlijkheid niet worden. Merken calculeren bij productie zelfs al de uitverkoop in, wat ook wel overproductie genoemd wordt. Dit houdt in dat er met opzet meer geproduceerd wordt dan nodig. Hierdoor kan er in de sale geconcurreerd worden met de andere winkels om zo klanten te lokken naar hun winkel. Zo is de uitverkoop dus niet een redmiddel, maar juist een doel. Met andere woorden, de uitverkoop is in het huidige kledingsysteem zeker niet een duurzame optie.
Maar wanneer is een Eastpak rugzak sale dan wel een duurzame optie?
Toch houdt dit niet in dat de sale altijd een slechte keuze is. Het kan namelijk juist ook veel deuren openen op het vlak van duurzaamheid. Duurzame en eerlijke kleding zal over het algemeen natuurlijk meer kosten dan een kledingstuk die je koopt bij bijvoorbeeld de ZARA. Dit is het geval omdat er door een duurzaam merk een eerlijke prijs betaald wordt voor de arbeid, wat de meeste fast-fashion producenten zeker niet doen. Een nadeel van de duurzame mode is dat het lang niet voor iedereen bereikbaar is. Logisch natuurlijk, want budgetten verschillen nogal. Veel mensen zullen het dan ook niet kunnen veroorloven om een trui van 80 euro te kopen, vooral als je bedenkt dat je bij de H&M een soortgelijk exemplaar met een prijskaartje van 20 euro aan kunt schaffen. Korting op de duurzame kleding zou dan ook zeker heel fijn zijn. Hierbij geldt dus in principe lang leve de uitverkoop! De meeste duurzame producenten proberen om niet mee te doen aan overproductie. Veel uitverkopen zul je dan ook niet vinden. Toch zullen de duurzame merken ook ooit ruimte moeten maken voor hun nieuwe lijn. Als echte koopjesjager kun jij tijdens de sale dus je slag slaan op een duurzame manier.
Partner bijdrage